Digital helsesjekk
En digital helsesjekk er en vurdering av din bedrifts synlighet i digitale flater, der brukeropplevelse og kvalitet står i fokus.
Vi tar for oss noen av de viktigste kommunikasjonskanalene i det digitale universet og vurderer aktiviteten, budskapene og tilnærmingen til publikum, men også de tekniske løsningene som påvirker brukeropplevelsen og resultatene.
En digital helsesjekk har som mål å gi deg et overblikk over hva som fungerer og hvor du eventuelt har potensial for forbedring.
Hvorfor er det viktig å være synlig på riktig måte?
Fordi både eksisterende og potensielle kunder ønsker å ha en positiv og nyttig opplevelse hver gang de samhandler med bedriften din i digitale kanaler – og de har en forventning om at du gjør ditt beste for å legge til rette for god kommunikasjon også her. Ikke minst kan god og riktig digital synlighet gjøre at din bedrift når nye kunder og skaper flere muligheter og bedre resultater!
Digital helsesjekk deles i tre hovedområder:
1. Teknisk løsning
I denne delen av den digitale helsesjekken ser vi på nettsidens tekniske løsninger. Vi tar ikke standpunkt til hvilket publiseringsverktøy man har valgt, kvalitet på kode eller om man har laget hjemmesiden på bakgrunn av en mal – alle trenger ikke samme løsning, men løsningen må fungere for brukerne.
Vi ser blant annet på søkemotoroptimalisering, mobilvennlighet, universell utforming, lastetid og brukeropplevelse. Alt dette spiller en viktig rolle for brukerne dine, samtidig som det kan påvirke hvor du havner i søkeresultatene i Google. Ikke minst er universell utforming lovpålagt for alle norske nettsteder fra 1. januar 2021.
2. Digital annonsering
SEM, eller Search Engine Marketing, handler stort sett om betalt søk, og er for veldig mange bedrifter en viktig del av synligheten i Google. Det er ikke alle som bør ha søk-annonsering, men de aller fleste B2C-bedrifter bør vurdere dette – og enkelte B2B-bedrifter. Annonsering via Google Ads innebærer også video-, banner- og shopping-annonser.
Vi vurderer om dere kan ha noe å hente på å ta i bruk eller optimalisere annonsering i søkemotorene.
3. Sosiale medier
Brukt riktig er sosiale medier trolig de aller viktigste kanalene for å drive merkevarebygging, yte kundeservice og skape dialog med kundene dine. Ikke minst gir de muligheter for målrettet, strategisk segmentert og kostnadseffektiv annonsering med mange kreative muligheter. Dessuten kan de være viktige trafikkdrivere til nettstedet ditt.
Vi går gjennom kanalene deres og kommer med håndfaste råd om hvordan dere kan forbedre egen tilstedeværelse og annonsering i sosiale medier.
Ta kontakt med Per Rune Grønhovd på per.rune.gronhovd@bdo.no eller på telefon 934 21 262 for spørsmål knyttet til digital helsesjekk.