Google Tag Manager – hvorfor skal du bruke det?

Google Tag Manager (GTM) er et avansert verktøy for tagbehandling som gjør at markedsførere selv kan implementere og endre script og koder på nettsteder. Det betyr at du ikke trenger webutviklere for å legge til, endre og fjerne kodene – markedsførerne kan gjøre endringer enkelt og greit selv.

Oppsett av Google Tag Manager kan virke som en vanskelig oppgave som må utføres av webutviklere og IT-folk. Denne antakelsen er ikke alltid sann, fordi noen GTM-implementeringer kan være veldig enkle, mens andre ekstremt kompliserte. Hvorfor er det sånn? Fordi alt avhenger av hva du ønsker å oppnå ved å bruke GTM på nettstedet ditt. For eksempel vil en enkel nettside med færre undersider mest sannsynlig ha et enklere oppsett enn en stor nettbutikk med tusenvis av produkter og Enhanced E-commerce-sporing slått på.

Fordelen med GTM (og andre Google-verktøy, som Search Console og lignende) er at Google forklarer (nesten) alt trinn for trinn. Det vil si at dersom du trenger hjelp med å installere noe eller finne en feil, inneholder Google Hjelp-katalogen mye bra veiledningsmateriale. Og hvis du fortsatt ikke helt skjønner hva du skal gjøre, kan du godt få hjelp av byråer som Godt Sagt.

Forresten; svært ofte forstås Google Tag Manager feilaktig som et alternativ til Google Analytics eller en nyere versjon av dette verktøyet. Men merk deg at GTM i seg selv ikke er et måleverktøy for statistiske data – det er et selvstendig verktøy hvor du får flere muligheter til å måle oppførselen til kundene på nettsiden. Selv om det er et tilleggsverktøy, er det av mange grunner et bedre alternativ til manuell implementering av markedsføringskoder.

Hva er en ‘tag’ og hvorfor bør du implementere tagger på nettsiden din?

Kort sagt er en tag en JavaScript-kode som brukes til å samle trafikkinformasjon fra nettsiden eller mobilappen din, for eksempel kilder, varighet, ‘scrolling’, handlinger eller konverteringer. Deretter sendes dataene til tredjepartstjenester, som Google Analytics eller Google Ads, Twitter, Facebook, HotJar, LinkedIn og andre slike tjenester.

Formålet med tagging er fremfor alt å gi deg analysedata som er nyttige og nødvendige for å planlegge digitale markedsføringsaktiviteter. Dette er den beste måten å følge det digitale handleløpet og kontrollere de påfølgende stadiene på en riktig måte.

Google Tag Manager-implementering og tag-administrering gjennom GTM kan forresten være en av løsningene på problemer med treg sideinnlastning (hvis det skyldes et stort antall script eller koder på nettsiden). Store nettsteder har hundrevis av sporingsscript og
koder som øker nettsidens belastning, noe som igjen påvirker Googles vurdering og posisjonering av nettstedet. Enda en grunn til at GTM er smart å ta i bruk, altså!

Du trenger ikke være ingeniør for å kunne bruke GTM. På de enkleste nettsidene trenger du bare grunnleggende kunnskap om HTML5, CSS3 og DOM-tre (samt engangs IT-støtte når du legger til GTM-scriptet på nettstedet). Ønsker du derimot å utnytte det fulle potensialet som ligger bak GTM, for eksempel å bruke datalag, er nok JavaScript-kunnskaper et krav.

2. GTM gjør implementeringer av tagger mer effektiv

Du kan implementere taggene selv uten å bruke en webutvikler eller IT-avdelingen, noe som forenkler og gir en raskere prosess når du skal implementere endringer. Det vil si at implementering av FB Pixels ‘Lead standard hendelse’ tar et kvarter på GTM, istedenfor en time for din webutvikler. Slik sparer du mye tid og penger.

3. GTM er trygt

GTM hjelper til å unngå krasjer og reduserer sannsynligheten for feil på nettstedet, som kan skje når man manuelt implementerer koder. Det letter også den harmoniske funksjonen av mange koder på nettstedet. I tillegg kan du slå av eller på utvalgte koder på noen sekunder, uten å være bekymret for at du har rotet til kildekoden.

4. GTM lar deg teste endringer før de blir implementert

Først kan du teste hver endring ved å jobbe i ’forhåndsvisningmodus’, og så implementere den når den er klar. En nettside er en levende organisme og endrer seg konstant. Ved å bruke GTM kan du følge endringene og justere sporing raskt og trygt. I tillegg er det lett å gjenopprette en av de tidligere versjonene takket være versjonsadministrering hvis noe går galt underveis.

5. GTM påvirker ikke nettsidenes hastighet negativt

GTM laster koder asynkront, slik at kodene som er implementert med GTM ikke påvirker sidelasningstiden. Dessuten ser mange nettsider sånn ut i dag:

Ved å bruke GTM kan du lett styre script på nettsiden din, legge til nye, sette på pause eller fjerne de unødvendige scriptene på et øyeblikk.

6. GTM lar deg definere regler selv

Du kan bruke innebygde variabler eller manuelt bestemme hvilke hendelser på nettstedet ditt du vil spore. Det vil si at du kan spore alt som Google Analytics (GA) tilbyr som standard, og mye mer. La oss si at du vil finne ut hvilke forfattere som skriver mest engasjerende innhold og deretter segmentere det i Google Analytics. Google Analytics vil ikke fange de dataene som standard, men du kan gjøre det ved bruk av GTM og datalag.

7. GTM gir deg mange muligheter til å teste

Ikke alle som bruker Tag Manager vet at dette verktøyet tilbyr A/B-testing. Det en av de mer avanserte funksjonene til GTM, men du kan også gjøre enklere tester. La oss for eksempel si at du har to skjemaer på en underside og du vil vite hvilket skjema som presterer best. I Google Analytics kan du kun spore skjemainnsendelsen generelt, men setter du opp sporing via GTM kan du enkelt finne ut hvem som er vinneren av de to skjemaene.

Er du overbevist? Dette er bare litt av den lange listen med fordeler ved å bruke Google Tag Manager. Det er et verktøy som du definitivt bør lese mer om og vurdere å bruke. Nyttige koder som skal plasseres på nettstedet ditt er primært Google Analytics – Universal Analytics, Facebook Pixel, Google Ads Conversion Tracking og Google Ads Remarketing. Ønsker du å drive digitale markedsføringsaktiviteter effektivt, bør du uten tvil bruke GTM. Og hvis du ikke vil drive GTM selv, er vi i Godt Sagt alltid klare for å hjelpe til!

Opps, fant ikke skjemaet.