To menn i verneutstyr som laster varer ned fra en lastebil

Ramirent

ramirent.no

2020

digital markedsføring

Etter mange års samarbeid har Ramirent blitt en kjær totalkunde som høster fordelene av Godt Sagts faglige bredde og fokus på service.

Mann i verneutstyr som bærer vifter ut av en kontainer
Utfordring

Vekst i SMB-markedet

Da vi først ble kjent med Ramirent i 2017, startet vi i det små med ulike markedsførings- og nettsideoppdrag. Etter hvert leverte vi mer helhetlig for kunden og i dag betjener vi kunden med et bredt spekter av tjenester med et stort team. Og så en dag fikk vi servert en spennende utfordring – ledelsen ønsket vekst i SMB-markedet.

Illustrasjon av kundeservice
Løsning

Kundeinnsikt viser vei

Vi startet med et stort innsiktsprosjekt for å skaffe til veie alt vi måtte vite om kunden og deres behov.



Vi ønsket å lage en beskrivelse av målgruppen i form av ulike personas for de små, mellomstore og store virksomhetene. Ønsket var å få bekreftet i hvilken grad målgruppene var forskjellige og hva slags opplevd verdi vi kunne gi dem for å bli mer attraktive.

Vi gjorde mye skrivebordsresearch og analyse med en stor mengde dybdeintervjuer. Etter over 100 intervjuer med 50 eksisterende kunder av Ramirent og 50 kunder uten kundeforhold til Ramirent, fikk vi mye informasjon om hva som er viktig for å levere til dette segmentet.

Fellesnevneren var at målgruppene ikke var så forskjellig i sine karakteristika som vi og kunden hadde trodd.
Det vi fant ut var at tjenestene måtte ha høy grad av tilgjengelighet, og leveransene måtte være enkle, raske og fleksible.

Samling av skjermdumper fra ramirent.no
Resultat

Posisjon som markedsledende i utleiebransjen

På bakgrunn av innsikten, ble deler av verdikjeden endret og kundereisen tilpasset det som kundene krevde. Flere skreddersydde tiltak knyttet til hvordan man ville levere tjenester til segmentet ble gjennomført.

En pilotkampanje for Stor-Oslo ble satt i gang med kampanjeside og tilhørende markedsføringstiltak. Google Ads ble brukt for å fange den kjøpeklare trafikken, samt at Facebook, instagram og Linkedin ble brukt for å få ut budskapet bredt. Målrettede aktiviteter på spesifikke bransjenettsteder og kanaler ble også brukt i kampanjen som følge av innsikten som ble skaffet i prosjektet.

Ramirent har gjennom “Alltid tilgjengelig-kampanjen” bekreftet sin posisjon som markedsledende i utleiebransjen – ikke bare hos de største kundene men også i SMB-markedet.

Samling av poster fra sosialemedier